donderdag 27 maart 2008

Even los van alles...

Wat hebben we deze week meegemaakt? Pasen, we genoten van de sneeuw. De dag na Pasen, we baalden van de sneeuw. Gisteren, er was geen sneeuw meer, maar we baalden nog steeds en binnen het ministerie van V&W vechten ministers en staatssecretaris of er wel of niet een handtekening wordt gezet, terwijl notabelen van allerhande belangenverenigingen wel meer dan een uur moesten wachten. Een schande. Vandaag, het gaat goed met de transportsector, Nederland blijkt toch een serieus logistiek land, en Geert Wilders (heeft niets met transport te maken, maar is wel een mijlpaal) presenteert de grootste aanfluiting van in ieder geval dit jaar, Fitna, the movie.
Eerst dat laatste dan maar. Fitna, the movie is een 16 minuten durend copy and paste feestje van zeer minimale kwaliteit, waarin veel minder gezegd wordt dan wij allemaal vreesden. Wat Geert had moeten doen is vanavond achter een microfoon gaan zitten en zeggen: "Dames en heren, er is geen film. Het enige dat ik heb willen doen is laten zien dat aankondigen dat er zoiets als een film aankomt, tot gevolg heeft dat de nationale en internationale politiek reageert en zenuwachtig wordt, dat alleen een aankondiging al overspannen reacties in binnen en buitenland tot gevolg heeft. Dames en heren, ik heb aangetoond dat wij leven in angst voor de Islam en dat wij hierdoor onze eigen vrijheid in gevaar brengen. Ik hoop dat dit u nu duidelijk is." Om vervolgens gewoon te vertrekken, de media achterlatend met een gevoel dat zij in de maling genomen zijn. Hij had dan een punt gehad. Nu lacht iedereen Geert Wilders uit en dat is een goede zaak.
In transport en logistiek Nederland is alles Hosanna! Vorig jaar was fantastisch en voor dit jaar voorspelt de Rabobank een omzetgroei van meer dan 6,2%. Tevens blijkt uit onderzoek dat het goed gaat met logistiek vastgoed in Nederland en dat er meer en meer vraag ontstaat naar hoogwaardige logistiek. En dan te bedenken dat we een paar jaar geleden nog dachten dat met de komst van de megaschepen Nederland een doorvoerland zou worden met een verhuizing van de logistieke activiteiten naar landen in het voormalig Oostblok.
En dan toch nog even terug naar het weer van begin deze week en de problemen die het tot gevolg had. Is het u ook opgevallen dat er niemand meer spreekt over de 9 miljoen kosten voor de sector waar EVO en TLN over schreeuwden? Is toch geheel volgens verwachting? De media kijken nog eens terug en om zich heen in het buitenland en zien dat het eigenlijk nergens anders beter is. Overal waar het weer een onverwachte wending neemt ontstaan problemen.
En ik ga dat onmiddellijk van dichtbij bekijken want vanaf morgen sta ik een week op de lange latten en hoop ik maar op drie dingen: sneeuw, sneeuw, sneeuw.

Ondertekening milieuplan vervoerssector mislukt

Of, hoe en wanneer Nederland gaat rekeningrijden, blijft nog even onbeslist. De ondertekening van een milieuakkoord door de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu) met de vervoerssector is woensdag mislukt.
Lees verder op NieuwsbladTransport.nl

Toekomst Nederlandse logistieke markt rooskleurig

De aanhoudend sterke vraag naar modern logistiek vastgoed leidt naar verwachting bij zowel beleggers als eindgebruikers tot een sterke toename van het aantal (speculatieve) nieuwbouwontwikkelingen.
Lees verder op Logistiek.nl

2007 geslaagd jaar voor transportsector

Rabobank verwacht in 2008 een afvlakkende, maar nog steeds forse omzetgroei van gemiddeld 6,2 procent voor het Nederlandse bedrijfsleven. Door hogere grondstofprijzen en toenemende loonkosten stijgen de afzetprijzen in bijna alle sectoren.
Lees verder op NieuwsbladTransport.nl

Kuehne + Nagel stapt in hotellogistiek Malediven

Kuehne + Nagel heeft twee nieuwe kantoren geopend op de Malediven, één in de hoofdstad Malé en één op het eiland Gan. Door de uitbreiding bestaat het netwerk van de expediteur in het Pacifisch gebied nu uit 141 kantoren in 21 landen.
Lees verder op NieuwsbladTransport.nl

Zeeland Seaport: meer aandacht voor Terneuzen

Zeeland Seaports wil 'hard' investeren in Terneuzen dat qua groei achterblijft bij het Sloegebied. Het havenschap schrijft dat in het Jaarplan 2008. De groei van de Zeeuwse havens vorig jaar met 8,5 procent kwam grotendeels voor rekening van het Sloegebied.
Lees verder op NieuwsbladTransport.nl

Promovendus: Minder lege vrachtwagens door 'virtuele agents'

Het aantal vrachtwagens dat leeg onderweg is, is te verkleinen door virtuele 'agents' te laten onderhandelen over de optimale planning van de ritten. Als deze agents worden uitgerust met intelligente prijsmechanismen kan zowel vervoerder als verlader er hun voordeel mee doen. Promovendus Martijn Mes heeft deze strategie naar eigen zeggen met succes toegepast binnen het intern transport van een industriële bakkerij.
Lees verder op NieuwsbladTransport.nl

dinsdag 25 maart 2008

Extreem weer, extreme drukte, extreme schade, weinig nieuws onder de zon

En ja hoor! We stonden vanochtend weer stil met ons allen. Meer dan 800 kilometer file in het land en de nodige aanrijdingen en vertragingen. Is dat nu nieuws? Is het niet altijd zo dat als er een omslag in het weer is Nederland plat ligt of op zijn minst heel langzaam voort gaat?

Al browsend over het web en luisterend naar de radio lees/hoor je vooral dat het Nederlands goederenvervoer hierdoor een schade leidt van 9 miljoen euro. EVO en TLN verdringen elkaar om deze boodschap te brengen. Zij konden blijkbaar wel op kantoor komen. Zinloze informatie vind ik omdat je het weer nu eenmaal niet in de hand hebt. Hoe realistisch is dat bedrag dan? En wie gaat dat betalen? Volgens mij schuift alles gewoon een dagje op en zijn we het morgen weer vergeten. Die schade is er dan eigenlijk ook niet. Je kunt je er niet tegen verzekeren en omdat iedereen er last van had, zal die post nog wel wat hoger uitvallen. Hoeveel kost het iemand die niet naar zijn werk kon en verplicht een vrije dag moest nemen?
Gewoon een dagje rustig aan met ons allen. Morgen is er weer een dag.

Nu nog een aantal links naar sites met 'nieuws' over het weer.
NieuwsbladTransport.nl
Logistiek.nl
Video van RTL
EVO.nl

zondag 23 maart 2008

Een op de zes chauffeurs is aan de beurt

Vandaag kwam naar buiten dat één op de zes chauffeurs erop mag rekenen overvallen te worden. Vooral als je in Oost-Europa rijdt is de kans groot, maar het komt steeds vaker in Nederland voor. Vooral als gestopt wordt op parkeerterreinen in de avonduren is de chauffeur een dankbaar doelwit.
Nu is het zo dat de politie test met lokwagens en daar redelijk succesvol mee is. Tijdens de test werd 75% van de acties met arrestaties afgesloten.
Waar moet men in Den Haag dan over twee weken nog gaan praten? Het debat zal gaan over het zorgen voor veilige parkeerplaatsen. In Nederland weten we wat we moeten doen... Gewoon aan de slag met lokwagens en goede politieteams. Duurt dan vast niet lang meer en worden chauffeurs in Nederland niet meer overvallen.
In Oost-Europa (waar het het meest voorkomt) ligt de zaak heel anders. Daar ben je niet veilig en zal de overheid nog niet zo ver zijn dat zij met lokwagens aan de slag gaan. Dat is lastig en dat betekent dat we daar wel risico lopen.
Mijn suggestie: Een hamerslag op de oplossing in Nederland en over twee weken met een hele delegatie naar Brussel om veel aandacht voor Oost-Europa te vragen. Werkt dat niet... Dan alleen nog binnenvaart en spoor die kant op.